Haber Ekonomi


Haberler > Yenilenebilir Başlıkları

Yeşil Hidrojen İçin “Togg Modeli” Önerisi

Güncelleme :23.05.2024

Teksis İleri Teknolojiler Genel Müdürü Hüseyin Devrim: “Türkiye’nin Enerji İhracatçısı Ve Hidrojen Koridoru Olabilmesi İçin, Yeşil Hidrojen’in Çok Daha Kısa Sürede Ticarileşmesi Gerekiyor.” 

“Togg Modeli İle Yatırımcının Önünü Açan Devletin, Yerli Elektrolizör Üretimi İçin De Liderlik Etmesi İle Hidrojen Enerjisinde Ulusal Hedeflerimize Çok Daha Kısa Sürede Ulaşabiliriz.”

Yeşil Hidrojen, Türkiye’nin enerjide dışa bağımlılığını yerli üretim ile azaltacağı kaynakların başında geliyor. Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı’nın “Türkiye Hidrojen Teknolojileri Stratejisi ve Yol Haritası”nda Yeşil Hidrojen için 2030 yılında 2 bin Megavat (MW), 2035 yılında ise 5 bin MW elektrolizör kapasitesi hedefi belirlenirken; pek çok Bakanlık ve kamu otoritesinin mevzuat oluşumunda söz sahibi olması yatırım süreçlerini geciktiriyor. 

  TOGG MODELİ İLE HEDEFLER DAHA YAKINDA 

 Türkiye’de Yeşil Hidrojen üzerine uzmanlaşan şirketlerin başında gelen TEKSİS İleri Teknolojiler’in Genel Müdürü Hüseyin Devrim yaptığı değerlendirmede; yerli ve yabancı yatırımcının Türkiye’nin ulusal hedeflerine uygun mevzuat oluşturma sürecini oluşturmasını beklediğini söyledi. 

Kamu yönetiminin yerli elektrikli otomobil TOGG’da uyguladığı girişim modelinin Yeşil Hidrojen’de çok daha kısa sürede ve hızlı sonuç alıcı şekilde uygulanabileceğine işaret eden Devrim; “Enerji şirketleri, teknoloji şirketleri, yatırımcı şirketler ve devlet el ele vererek bu modeli rahatlıkla hayata geçirebiliriz. Yerli elektrolizör üretimine bu model ile başladığımızda, ulusal hedeflerimize çok daha kısa sürede ulaşabiliriz. Türkiye’nin enerji ihracatçısı ve hidrojen koridoru olabilmesi için, Yeşil Hidrojen’in çok daha kısa sürede ticarileşmesi gerekiyor.” dedi. 

 YERLİ VE YABANCI YATIRIMCI BEKLEYİŞTE 

 Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı, Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı ve Ticaret Bakanlığı’nın içinde bulunduğu sürecin gecikmelere sebep olduğunu anımsatan Devrim; Türkiye’nin net sıfır hedeflerine ulaşmasında, emisyonu yüksek sektörlerin karbon yakalama süreçlerinde Yeşil Hidrojen’in kritik rol üstlendiğini belirtti. 

 Tüm dünyada ‘Geleceğin Enerjisi’ olarak tanımlanan Yeşil Hidrojen’de dünyanın en yüksek potansiyeline sahip ülkeleri arasında Türkiye’nin geldiğinin altını çizen Hüseyin Devrim şu değerlendirmeyi yaptı: 

“Enerji Bakanlığı’mızın yol haritasını açıklamasının üzerinden bir yıldan fazla süre geçti. Yatırımcıların beklentisi, mevzuat hazırlıklarının tek bir Bakanlığın eşgüdümünde yürütülmesi noktasında odaklanıyor. Bu durum yatırım iştahını olumsuz etkiliyor. Tek bir kamu otoritesinin, mevzuat tarafından dünyadaki iyi uygulama örneklerini baz alarak ve ülkemizin koşullarına hızla uyarlayarak regülasyonlarını tamamlaması hepimizin en önemli beklentisi.” 

 “KAMUNUN İÇİNDE OLDUĞU KÜMELENME ŞART”

 5 bin MW elektrolizör kapasitesinin Türkiye’de konuşlu şirketlerin oluşturacağı konsorsiyumlar tarafından üretilmesi taşıdığı öneme dikkat çeken Hüseyin Devrim, bu konuda da kamunun içerisinde yer aldığı bir kümelenme stratejisine ihtiyaç duyulduğunu vurguladı. 

Nükleer Enerji yatırımları için oluşturulan Nükleer Sanayi Kümelenmesi’nin (NÜKSAK) bu anlamda özgün bir örnek olduğunu sözlerine ekleyen TEKSİS Genel Müdürü Hüseyin Devrim, şu değerlendirmeyi yaptı: 

“2022 yılı itibarıyla tüm dünyada 95 Milyon Ton Hidrojen tüketildi. Ancak bu tüketim 2030 yılında 150 milyon tona, 2050 yılında ise en iyimser tahminle 540 milyon tona yükselecek. Türkiye bu pastadan en yüksek payı alabilecek ülkeler arasında ilk sıralarda. Yeşil Hidrojen üretebileceğimiz elektrolizör kurulu güç kapasitemizin 2030 yılında 2.000 MW’a, 2035 yılında 5.000 MW’a ve 2053 yılında 70.000 MW'a ulaşmasını hedefliyoruz. Bu hedefler önümüzdeki 30 yılda Yeşil Hidrojen’e elektrolizör ve depolama sistemleri için yaklaşık 100 milyar Euro yatırım yapılması anlamına geliyor. Bu yatırımın ülkemizde konuşlu şirketler tarafından gerçekleştirilmesi; kaynak olarak sadece suyu kullanacak, emisyonu da sadece su olacak bir yerli enerji kaynağını, yerli üretimle yapmamız anlamına geliyor. Bu büyük hedefler için kamu otoritelerimizin de yer alacağı bir ‘Yeşil Hidrojen Kümesi’ kurmamız gereklilik olarak öne çıkıyor.” 

Avrupa Birliği’nin, doğalgazda Rusya’ya olan bağımlılığın azaltılması hedefinde Yeşil Hidrojen’e büyük önem verdiğini kaydeden Devrim; Hidrojen Adaları, Hidrojen Boru Hatları, Avrupa Hidrojen Bankası gibi girişimlerin hızla hayata geçtiğini sözlerine ekledi. 

Bu haber 1472 kere okunmuştur.
En Son Eklenen Başlıklar
Akenerji'nin Yeni Genel Müdürü Hakan Yıldırım oldu... 17.03.2025
Elektrikli araç satışları Avrupa’da düşerken Türkiye'de artıyor! ... 17.03.2025
IVECO, ‘’tek Ekip, Tek Vizyon, Tek Odak’’ Mottosu İle 50’nci Yılına Bayileriyle ‘’Merhaba’’ Dedi... 17.03.2025
Hyundai Motor Türkiye'nin Yeni CEO'su Alex Kim Oldu... 17.03.2025
TÜREB Heyeti Rüzgâr Enerjisi Sektörünün Geleceği İçin Önemli Ziyaretlerde Bulundu... 17.03.2025
IC Enterra Yenilenebilir Enerji’de CEO’luk görevine Cem Aşık atandı... 17.03.2025
Castrol Ford Team Türkiye, Ege Rallisi’nde Podyumda... 17.03.2025
Karsan, 2025'te cirosunu 400 milyon Euro'ya çıkarmayı hedefliyor... 17.03.2025
Bakan Bayraktar, Irak'ın Başkenti Bağdat'ta çeşitli temaslarda bulundu... 17.03.2025
Türkiye'nin milli elektrikli hızlı trenlerinde Bursa imzası... 17.03.2025
PACCAR Parts, kabin ve römork tavanları için hafif güneş panelleri sunuyor... 17.03.2025

 

 

 

 
 
 
 

Copyright © 2015 - Tüm hakları saklıdır. EKONOMİ YAYINCILIK PAZR.SN.VE TİC.LTD.ŞTİ.